Dubbelinterview: Hille de Jong en Ida Hazenberg

18-05-2017
Deze maand presenteren weer een nieuw dubbelinterview met twee VAKdocenten. Dit keer laten we twee docenten aan het woord die o.a. lesgeven aan kinderen:
Ida Hazenberg start zaterdag 3 juni ‘Muziek voor kleuters’- (5 lessen)
Hille de Jong start woensdag 7 juni 'Peuter muziek en dans in de Hofstee' - start woensdag 7 juni (5 lessen)


Waarom ben je ooit dit vak gaan uitoefenen?
I: Toen ik 8 jaar was, wilde ik kunstenaar worden. Ik kon heel goed tekenen en was vaak bezig mijn klasgenootjes en vriendjes te mobiliseren voor een toneelstuk of circus. Zo rond mijn 13e is dat veranderd in: ik wil muzikant worden. Vanaf mijn 11e speelde ik klarinet en was lid van de plaatselijke Harmonie. In het klarinetspel kon ik mij als jongere heel goed afreageren.

H: Bij ons thuis liet mijn vader mij al op jonge leeftijd kennis maken met verschillende muziekstijlen. Klassiek, Jules de Corte, musical, volkszangers en nog zoveel meer. Ook werden we platgegooid met de films The Sound of Music, Grease, Annie, Shirley Temple etc. Dat was wat ik wilde: zingen, dansen en toneel spelen tegelijk.

Hoe lang werk je al voor De VAK?
I: Sinds 1980, toen De VAK nog niet De VAK was. Ik studeerde klarinet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en ben De VAK binnengekomen met een open sollicitatie. Voor het geven van 3 uur Klarinetles in de dependance aan de Poptahof. Geleidelijk aan heeft mijn werk zich uitgebreid.
Nu geef ik klarinetles, muziekles aan kleuters, muzikale vorming. Verder heb ik meegewerkt aan veel projecten of zelf projecten ontwikkeld en uitgevoerd. En…. jarenlang heb ik projecten uitgevoerd voor de afdeling kunsteducatie van De VAK. (red.: begin schooljaar 2016-2017 is de afdeling kunsteducatie opgegaan in DOK educatie)

H: Wat heel leuk is, ik ben zelf ooit op mijn 16e begonnen op De VAK met een paar zanglessen. Daarna op mijn 18e, na het behalen van mijn Havo diploma, ben ik ter voorbereiding op audities verschillende lessen gaan volgen. Zang, dans, toneel, solfège en volgde musicallessen waarbij we een grote productie deden. Vanuit De VAK ben ik naar het conservatorium gegaan richting muziektheater/musical. Sommige docenten van toen, zijn nu mijn collega’s, zo leuk!
De VAK is echt een thuis voor mij! Daarom was ik blij dat ik sinds 2006 er kon werken en heb al veel verschillende lessen gegeven: musical, toneel, muziek, dans van peuters tot jongeren. Door De VAK heb ik ook vele kansen gekregen om mezelf te ontplooien. Ik verzorg bijvoorbeeld sinds 3 jaar de regie van de multidisciplinaire voorstelling tijdens lichtjesavond.

Wat is je drijfveer om les te geven?
I: Ik wil mijn leerlingen opleiden tot goede muzikanten. Dat betekent dat ze geleidelijk aan het ambacht van een blaasinstrument bespelen leren. Daarnaast krijgen ze inzicht in allerlei muzikale structuren en eigenschappen. Verder leren ze dat muziek een belangrijk middel kan zijn om je af te reageren en om te verbinden met andere muzikanten. En leren ze geconcentreerd en intensief luisteren. Ik ben geïnteresseerd in mensen en wil graag mijn kennis overdragen.

H: Ik werk graag met kinderen, het is zo leuk om te zien dat ze door mijn lessen groeien en zichzelf durven te laten zien! Ik probeer bij elk kind te kijken waar hun sterke kanten zitten en probeer dat naar voren te halen. Zo krijgt elk kind de aandacht die hij nodig heeft.
Het plezier staat bij mij erg voorop, vanuit daar kan je zoveel meer bereiken.

I: Helemaal mee eens. We werken allebei met veel plezier met jonge kinderen. Hun kijk op de wereld is verrassend. Voor hen zijn veel dingen nieuw, die voor ons gewoon en routinematig zijn. De wereld van muziek is daardoor een ontdekkingstocht. Leerlingen van de lessen Muzikale Vorming treden vaak voor het eerst op. Dat is ongelofelijk spannend.

Wat doe je nog verder buiten De VAK?
I: Naast klarinetdocent ben ik ook muziektherapeut. Op dit moment werk ik freelance voor Zorginstelling Pieter van Foreest. Ik doe een Ipodproject voor een aantal verpleeghuizen, heb een muziekprogramma in een Ontmoetingscentrum. En…geef samen met een logopedist een combinatietherapie aan mensen die door een beroerte getroffen zijn in hun spraakcentrum (SMTA, een afasietherapie.)
Ik ben erg geïnteresseerd in Neurologische muziektherapie. Binnenkort ga ik daar een training in volgen.
Verder vind ik taal en cultuur belangrijk. Ik luister graag naar wereldmuziek, ben geïnteresseerd in andere culturen.

H: Ik geef voornamelijk zangles thuis. Daarnaast werk ik nu tijdelijk als muziekdocent op een middelbare school. Ik geef lessen voor ZangExpress, een muziekmethode voor basisscholen. Bovendien heb ik veel opdrachten via andere aanbieders in de omgeving zoals CKC Zoetermeer, Westland Cultuurweb en daarnaast heb ik allemaal losse projecten.
Ook werk ik veel op basisscholen via DOK educatie, dat voorheen bij De VAK hoorde. Ik heb heel veel kinderen al lesgegeven in Delft, dus kan nooit onherkenbaar de straat op. Jij bent toch de juf van…

Heb je nog nieuwe plannen voor volgend jaar?
I: Als De VAK eenmaal gesetteld is in OPEN samen met DOK dan zou ik willen onderzoeken of het weer mogelijk is een cursus te ontwikkelen voor kinderen met een beperking. Verder zijn er best wel wat ideeën die rondspringen in mijn hoofd, maar de tijd is nog niet rijp voor uitvoering.

H: Leuk dat je dat zegt Ida! Wij hebben elkaar ooit leren kennen via de Kanjerclub. We gaven lessen aan kinderen met een beperking. Mij lijkt het ook super tof om dat weer eens te gaan doen, het was toen zo leuk!
Waar ik weer erg naar uit kijk: ik ga weer musicallessen geven op donderdag in de Hofstee. Ik heb dat jaren gedaan, maar door de komst van mijn kids, moest ik dat even opzij zetten. Ik miste het zo en heb besloten om dat weer te gaan geven.
Volgend jaar ga ik zelf een cursus volgen, Taal en Rekendans, daar kijk ik erg naar uit. Ik probeer in mijn lessen steeds meer ‘vakoverstijgend’ te werken, zodat kinderen het op een leuke en makkelijke manier leren.

Heb je nog wensen in je vakgebied?
I: In de 1e plaats dat ik lekker kan doorgaan met mijn werk. Dat ik kan blijven samenwerken met collega’s binnen de Coöperatie en met verschillende Delftse amateurverenigingen.
En ik verwacht ook wel nieuwe ontwikkelingen als we verhuisd zijn naar OPEN.

H: Het lijkt me zo leuk om op een school een paar uur per week vast te werken als zang, muziek, dans en dramadocent. Als scholen een vakleerkracht hebben, is dat vaak nog een muziekdocent. Maar niet alle kinderen bereik je daarmee. Sommige kinderen blinken meer uit in drama of dans.